Spis treści

Nowe limity dla samochodów osobowych w rozliczeniach podatkowych – co się zmieni w kosztach eksploatacji w 2026?

Dla kogo jest ten artykuł?

Ten artykuł jest dla Ciebie, jeśli:

  • Planujesz kupić lub wziąć w leasing nowy samochód osobowy do firmy.
  • Chcesz wiedzieć, jaką część wartości auta możesz ująć w kosztach.
  • Stoisz przed decyzją zakupu samochodu o wartości powyżej 100 000 zł.
  • Chcesz uniknąć drastycznego obniżenia kosztów amortyzacji od 2026 roku.

To NIE jest artykuł dla Ciebie, jeśli:

  • Kupujesz auto w pełni elektryczne (Twój limit 225 000 zł się nie zmienia).

Samochód osobowy w firmie to jeden z największych kosztów uzyskania przychodu (KUP), który pozwala Ci legalnie obniżyć podatek.

Od 2026 roku zmienią się jednak limity rozliczenia samochodów osobowych – będą one uzależnione od emisji CO₂. Oznacza to, że droższe samochody spalinowe nie będą mogły zostać w pełni zaliczone do kosztów podatkowych. Dotyczy to również hybryd! W praktyce przedsiębiorcy zapłacą wyższy podatek, bo część wydatku (np. powyżej nowego limitu) nie trafi już do kosztów uzyskania przychodu.

WAŻNE! 

Przepisy zaczną działać od stycznia 2026 r., ale nie obejmą aut wprowadzonych do ewidencji środków trwałych do końca grudnia 2025 r. (te będziesz rozliczać na starych zasadach)

Warto więc już teraz zaplanować zakup samochodu, by nie stracić nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych możliwych do rozliczenia w kosztach..

W tym artykule wyjaśniamy:

  • jakie są obecne limity kosztów amortyzacji samochodów osobowych i jakie będą nowe od 2026 roku,
  • jakie auta wpadną w niższy próg 100 000 zł,
  • jak strategicznie zaplanować zakup samochodu osobowego, by wykorzystać obecne, korzystniejsze warunki.

Mini-słowniczek (zanim zaczniesz czytać)

  • Amortyzacja: Rozłożenie kosztu zakupu drogiego składnika majątku (np. auta) na raty i wliczanie ich w koszty firmy przez kilka lat. Dzięki temu płacisz mniejszy podatek.
  • Środek trwały: Składnik majątku firmy (np. samochód, maszyna, budynek) wykorzystywany dłużej niż rok. 
  • Limit amortyzacji: Maksymalna kwota wartości auta (aktualnie 150 000 zł dla spalinowych/hybryd lub 225 000 zł dla elektrycznych/wodorowych), którą możesz wliczyć w koszty.
  • Leasing operacyjny: Forma finansowania, w której właścicielem auta jest leasingodawca, a Ty płacisz raty i wliczasz je w koszty (z limitem od stycznia 100/150/225 tys. zł).
  • Koszty uzyskania przychodu (KUP): Wydatki poniesione w celu osiągnięcia przychodu – obniżają podstawę opodatkowania.
  • Koszty eksploatacji samochodu: to wszystkie wydatki związane z bieżącym użytkowaniem i utrzymaniem pojazdu w sprawności technicznej. Obejmują one m.in. zakup paliwa, ubezpieczenie, przeglądy techniczne, naprawy, wymianę opon, płyny eksploatacyjne, a także opłaty drogowe i parkingowe.
  • Ewidencja Środków Trwałych (EŚT): Rejestr, w którym wpisujesz środki trwałe, by móc je amortyzować i zaliczać w koszty.
  • Wartość początkowa: Cena zakupu auta (netto lub brutto, zależnie od VAT), powiększona o koszty nabycia (np. akcyza, rejestracja).

Czym jest amortyzacja samochodu i jak ją rozliczać?

Amortyzacja to sposób, w jaki przedsiębiorca rozlicza w kosztach podatkowych wartość zakupionego samochodu osobowego. Zamiast jednorazowo odliczyć cały wydatek, rozliczasz go stopniowo w miesięcznych ratach (odpisach amortyzacyjnych).

Dzięki temu:

  • część wartości auta co miesiąc staje się kosztem uzyskania przychodu,
  • obniżasz podatek dochodowy proporcjonalnie do wartości samochodu,
  • limit amortyzacji określa, jaka część ceny auta może być rozliczona.

Przykład: Kupujesz auto za 200 000 zł, ale obowiązuje limit 150 000 zł.

  • Tylko 150 000 zł możesz rozliczyć w kosztach podatkowych.
  • Te 150 000 zł rozkładasz na raty amortyzacyjne (np. przez 5 lat, po 2,5% miesięcznie - przy zakupie nowego samochodu, przy używanych pojazdach można zastosować przyspieszoną amortyzację).

Formy rozliczenia samochodu

  • Zakup za gotówkę lub kredyt – amortyzujesz pojazd stopniowo, aż do limitu.
  • Leasing operacyjny – stosujesz limit do części kapitałowej rat i opłaty wstępnej (odsetki są kosztem w całości).
  • Najem lub abonament – limity nie obowiązują bezpośrednio, ale koszty rozlicza się proporcjonalnie do użytkowania.

Pamiętaj!

Każdy wydatek poniesiony na samochód musi być odpowiednio udokumentowany i powiązany z prowadzoną działalnością gospodarczą, aby mógł być rozliczony w kosztach podatkowych.

Dlaczego limit ma znaczenie?

Limit określa maksymalną wartość samochodu, jaką można zaliczyć do kosztów podatkowych. Im wyższy limit – tym więcej odliczysz.

Zmiana z 150 000 zł na 100 000 zł od 2026 r. oznacza realną stratę podatkową nawet 9-10 tys. zł przy jednym pojeździe.

Przykład obliczenia (przy uproszczonym założeniu 19% stawki podatku dochodowego i pełnej amortyzacji jednorazowej):

Wartość auta brana pod amortyzację do 2025 roku: 150 000 zł

Od 2026 roku limit spada do: 100 000 zł

Różnica w wartości amortyzacji = 50 000 zł

Przy stawce podatku 19%, podatek od tej kwoty wyniesie: 50 000 × 0,19 = 9 500

WAŻNE!

Kwota ponad limit nie może być rozliczona w kosztach firmy i zwiększa podstawę opodatkowania.

Aktualne vs. nadchodzące koszty związane z amortyzacją

Od 1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące rozliczania samochodów osobowych w firmie. Zmiany te nie są przypadkowe – to element szerszej polityki Unii Europejskiej, której celem jest ograniczenie emisji CO₂ i promowanie ekologicznego transportu.

W praktyce oznacza to, że im wyższa emisja spalin samochodu, tym mniejszą część jego wartości będzie można zaliczyć do kosztów podatkowych. Państwo chce w ten sposób zachęcić przedsiębiorców do wyboru aut niskoemisyjnych lub elektrycznych, które pozostaną objęte wyższymi limitami.

Dla firm korzystających z klasycznych aut spalinowych i hybryd plug-in oznacza to jednak realny wzrost kosztów prowadzenia działalności. Właśnie dlatego rok 2025 jest ostatnim momentem, by skorzystać z obecnych, bardziej korzystnych zasad amortyzacji i uniknąć strat podatkowych w kolejnych latach.

Tabela 1 – Limity KUP samochodów osobowych w latach 2025/2026

Rodzaj samochodu Limit KUP do 31.12.2025 Limit KUP od 1.01.2026
Spalinowy / Klasyczna Hybryda / Większość PHEV 150 000 zł 100 000 zł
Elektryczny (BEV) / Wodorowy 225 000 zł 225 000 zł

Pamiętaj! 

Nadal przysługuje Ci również prawo do odliczenia kosztów eksploatacji samochodu osobowego – takich jak paliwo, serwis czy ubezpieczenie.

Zasady w tym zakresie nie uległy zmianie. Nadal możesz:

  • odliczyć 100% kosztów, jeśli pojazd służy wyłącznie do celów firmowych, prowadzisz kilometrówkę i zgłosiłeś samochód w urzędzie skarbowym,
  • odliczyć 75% kosztów, jeśli samochód jest używany w sposób mieszany – zarówno prywatnie, jak i służbowo.

Nowością są jedynie limity amortyzacji, nie sposób rozliczania kosztów eksploatacyjnych.

Amortyzacja a leasing – kluczowa różnica

Jeśli wybierasz leasing operacyjny (najpopularniejszy) – nie amortyzujesz auta! Amortyzacji dokonuje firma leasingowa, bo to ona jest właścicielem środka trwałego.

Musisz jednak zastosować limit KUP do rat leasingowych:

  1. Część kapitałowa raty - to ta część raty, która spłaca wartość auta (bez odsetek). Ona jest objęta limitem 100 000 zł/150 000 zł / 225 000 zł.
  2. Część odsetkowa raty - odsetki od pożyczonej kwoty. Tę część wliczasz w KUP w 100% (nie jest limitowana).
  3. Opłata wstępna - także jest limitowana proporcjonalnie do wartości auta.

W praktyce oznacza to, że jeśli raty leasingowe dotyczą auta o wartości 200 000 zł (limit 150 000 zł), możesz odliczyć tylko 75% (150k/200k) części kapitałowej każdej raty (ale wciąż 100% odsetek).

Ubezpieczenie OC i AC a limit amortyzacji

Wielu przedsiębiorców popełnia błąd, wliczając w koszty całą składkę na ubezpieczenie Autocasco (AC). Jeśli wartość Twojego auta przekracza limit 150 000 zł (lub 225 000 zł dla elektryka), koszt ubezpieczenia AC możesz wliczyć w koszty tylko proporcjonalnie.

Warto pamiętać, że ubezpieczenie samochodu, w tym obowiązkowe ubezpieczenie OC, można wliczyć w koszty podatkowe w całości, niezależnie od limitu amortyzacji.

Jak obliczyć limit AC?

Oblicz proporcję, dzieląc limit amortyzacji przez Wartość Początkową auta, a następnie pomnóż składkę AC przez tę proporcję.

Maksymalny KUP z AC = Składka AC × (Limit Amortyzacji / Wartość Początkowa Auta)

Przykład: Kupujesz auto spalinowe za 200 000 zł. Ubezpieczenie AC kosztuje 8 000 zł.

  • Proporcja do odliczenia = 150 000 zł / 200 000 zł = 75%
  • Maksymalny koszt AC (rocznie) = 8 000 zł × 75% = 6 000 zł

UWAGA: Kwota 2 000 zł (pozostałe 25%) musi być wykluczona z kosztów. Limit proporcjonalny nie dotyczy obowiązkowego ubezpieczenia OC.

Co musisz zrobić teraz? (Krok po kroku)

Jeśli planujesz zakup auta na firmę lub już je kupiłeś, wykonaj poniższe kroki, aby uniknąć błędów i w pełni wykorzystać limity:

Krok 1: Ustal, jaka część auta podlega limitowi

Sprawdź wartość początkową samochodu i porównaj ją z limitem 150 000 zł / 225 000 zł.

UWAGA!

Jeśli auto jest powyżej limitu, w Ewidencji Środków Trwałych (EŚT) musisz wpisać tylko kwotę limitu (np. 150 000 zł). W polu opisu środka trwałego wpisz informacje o całkowitej wartości zakupu (np. 200 000 zł) oraz o tym, że do amortyzacji podlega limit 150 000 zł zgodnie z przepisami. Dołącz do EŚT kopię faktury wraz z notatką o ograniczeniu wartości dla celów amortyzacji i kosztów uzyskania przychodu.

Krok 2: Wpisz poprawną wartość w koszty

Wpisz limitowaną wartość do EŚT i wybierz stawkę amortyzacji (np. 20%).

Krok 3: Weryfikuj koszty AC

Jeśli auto przekracza limit, pamiętaj o proporcjonalnym wliczaniu w koszty składki na ubezpieczenie AC.

Rozliczanie limitów amortyzacji samochodów osobowych – najczęstsze błędy

Rozliczanie podatkowe samochodu w firmie to temat rzeka, a błędy potrafią słono kosztować. Poniżej zebrałam najczęstsze z nich, których powinieneś unikać, zwłaszcza przed wprowadzeniem nowych stawek. 

BŁĄD #1: Odkładanie zakupu (w przypadku środka trwałego) na styczeń 2026 r.

  • Częsta sytuacja: Myślenie, że zmiana jest drobna lub że jeszcze jest czas na początku nowego roku.
  • Konsekwencja: Utrata 50 000 zł KUP (przejście z limitu 150 000 zł na 100 000 zł).
  • Jak tego uniknąć: Działaj w IV kwartale 2025 r.

BŁĄD #2: Zastosowanie limitu do części odsetkowej raty leasingowej

  • Częsta sytuacja: Stosowanie współczynnika proporcji (np. 0,40) do całej raty leasingowej, w tym do części odsetkowej.
  • Konsekwencja: Zawyżasz swój podatek, tracąc KUP na odsetkach, które mogły być kosztem w całości.
  • Jak tego uniknąć: Rozliczaj część kapitałową i odsetkową osobno. Część odsetkowa = KUP w 100%.

BŁĄD #3: Pomylenie limitu 150 000 zł z 225 000 zł (dla samochodów hybrydowych typu plug-in)

  • Częsta sytuacja: Zakładanie, że każda hybryda plug-in (PHEV) ma z automatu 225 000 zł limitu.
  • Konsekwencja: 225 000 zł jest tylko dla aut 0 g/km CO₂ (elektryki/wodór). Większość PHEV, które nie spełnią kryterium niskiej emisji, od 2026 r. wpadnie w limit 100 000 zł.
  • Jak tego uniknąć: Limit 225 000 zł to tylko dla zeroemisyjnych.

Najczęściej zadawane pytania 

Kupiłem auto w 2025 roku lub wcześniej – czy będą mnie obowiązywać niższe limity amortyzacji od 2026 roku?

Nie. Jeśli samochód został kupiony lub wprowadzony do ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia 2026 roku, to obowiązują Cię dotychczasowe przepisy. Nowe, niższe limity amortyzacji dotyczą tylko aut nabytych od 2026 roku.

Oznacza to, że:

  • możesz kontynuować amortyzację na wcześniejszych zasadach,
  • nie musisz obniżać wartości środka trwałego.

Czy zmiana dotyczy także leasingu samochodów?

Tak, nawet jeśli umowa leasingu została podpisana wcześniej.

Co jeśli przed końcem 2025 roku zamówię samochód firmowy, ale odbiorę go dopiero w 2026 roku?

Liczy się data wprowadzenia do ewidencji środków trwałych. Jeśli auto zostanie przyjęte do użytkowania po 1 stycznia 2026 roku, zastosujesz już nowe limity. Przy leasingu obowiązują nowe limity od 2026 roku.

Czy mogę przyspieszyć zakup, żeby skorzystać ze starych zasad?

Tak – jeśli planujesz zakup samochodu firmowego, warto to zrobić jeszcze w 2025 roku, aby rozliczać go według obecnych, korzystniejszych limitów.

Jak obniżone limity amortyzacji pojazdów firmowych wpłyną na mój podatek?

Jeśli kupisz auto, którego cena przekracza nowy limit, nadwyżki nie zaliczysz do kosztów uzyskania przychodu. W praktyce zapłacisz wyższy podatek, bo część wartości auta nie obniży Twojej podstawy opodatkowania.

Podsumowanie

  • Limit 150 000 zł obowiązuje tylko do końca 2025 r. dla aut spalinowych i hybryd.
  • Od 2026 r. większość nowo zakupionych pojazdów ze standardową emisją CO₂ będzie objęta limitem 100 000 zł. 
  • Samochody kupione lub wprowadzone do ewidencji przed 2026 rokiem zachowają dotychczasowe zasady – niższe limity nie będą ich dotyczyć do końca amortyzacji.
  • W leasingu limit dotyczy tylko części kapitałowej raty i opłaty wstępnej.
  • Składkę AC należy rozliczać proporcjonalnie.

Nie odkładaj decyzji – zespół VATAX pomoże Ci wszystko zaplanować i uniknąć niepotrzebnych strat. Skontaktuj się z nami już dziś, aby dowiedzieć się, jak możemy Ci pomóc w optymalnym rozliczeniu samochodu w firmie!

PODSTAWA PRAWNA

Ustawa o PIT:

  • art. 22a–22o – zasady amortyzacji środków trwałych,
  • art. 23 ust. 1 pkt 4 – limitowanie odpisów amortyzacyjnych,
  • art. 23 ust. 1 pkt 47 – proporcjonalne ujmowanie składek AC,
  • art. 23 ust. 1 pkt 47a – ograniczenia kosztów w leasingu.

Ustawa o CIT:

  • art. 16a–16m – zasady amortyzacji,
  • art. 16 ust. 1 pkt 4 – limit amortyzacji samochodów,
  • art. 16 ust. 1 pkt 49 – składki AC,
  • art. 16 ust. 1 pkt 49a – ograniczenia kosztów leasingu.
Umów spotkanie
Umów spotkanie

Zapisując się na newsletter zgadzasz się otrzymywać od VATAX na podany adres mailowy newsletter z najnowszymi informacjami z zakresu księgowości i podatków oraz bieżącymi promocjami VATAX. Twoje dane będą przetwarzane przez VATAX (ul. ks. Skorupki 75, 05-091 Ząbki) w celu wysyłki newslettera. Możesz się wypisać w każdej chwili. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.

Arrow Image